Vårt husbilsliv

I vår blogg kommer vi att berätta om våra resor med vår husbil och hur livet ter sig däremellan. Det är roligt om ni vill lämna en kommentar till våra inlägg. Själva tycker vi det är kul att läsa andras reseberättelser och om deras liv med husbil respektive husvagn. Man får alltid tips och inspiration genom att titta in på alla fina bloggar som finns på nätet.

måndag 1 juni 2015

Verkstadsbesök med strul.....

När vi köpte vår nya Frankia i maj förra året gick ugnsluckan i "Tec Towern" väldigt trögt att öppna och stänga, vi trodde att det skulle vara så, därför tog vi inte kontakt med Forsbergs Fritidscenter innan vi begav oss till Spanien för övervintring. Ju mer vi använde ugnen desto trögare blev luckan att öppna och stänga. Till slut gick den inte att stänga alls, det var i mitten på december. Jag hann precis bli klar med en Janssons frestelse som vi skulle ha till jul när ugnen strejkade helt. När vi pratat med några grannar på campingen fick vi reda på att det tydligen var ett vanligt fel på en viss serie ugnar, en av grannarna hade fått byta sina gångjärn två gånger.

Eftersom vi hade ett par andra fel som hade uppstått i bilen tog vi kontakt med Forsbergs i Hyssna som beställde nya gångjärn och vi fick en tid hos dem för åtgärdande av garantifelen när vi var på väg hem i april. Tyvärr hade gångjärnen inte kommit till Hyssna när vi var inne på deras verkstad utan det bestämdes att dom skulle skicka gångjärnen till Forsbergs i Stockholm som skulle åtgärda felet. När gångjärnen hade kommit till Stockholm tog jag därför kontakt med en av killarna på verkstaden som konstaterade att gångjärnen fanns hos dom i Stockholm och vi fick en tid till idag 1 juni.

Döm om vår förvåning när vi kommer dit och dom inte hittar gångjärnen. Jag sa att eftersom vi hade fått en tid till idag på morgonen så borde dom väl ha plockat fram dom till dess. Då visar det sig att vi inte ens var införda/inbokade i deras lista. Den som hade bokat tiden till oss säger sig ha ett svagt minne av samtalet men letar och letar och hittar inga delar. Eftersom vi inte kunnat använda ugnen för matlagning sedan mitten av december så förstår ni nog att jag blev ganska upprörd. Tilläggas kan att dom även skulle ha tagit hem en reservdel till markisen som gått sönder, den hittade dom naturligtvis inte heller. 

Om ni ser på bilderna så kanske ni förstår varför han inte hittade dom.  


Det hjälpte inte att dom flyttade och lyfte på papper och kartonger dom var spårlöst borta.




Efter mycket om och men bestämde dom sig för att montera bort gångjärn från en likadan bil i utställningshallen men då kom nästa problem dom visste inte hur dom skulle demonteras eller monteras. Till slut lyckades dom i alla fall byta ut det ena gångjärnet som var defekt och vi kunde ge oss iväg därifrån. Nu återstår att se om vi får någon reservdel till markisen, den lovade verkstadskillen att skicka hem till oss.

Inga skuggor ska falla över försäljningsavdelningen, för dom har vi bara gott att säga om men verkstan i Stockholm har nog mycket kvar att lära är jag rädd för, bland annat hur man ska försöka hålla ordning på tider, beställningar och reservdelar.

Nu hoppas vi att inget mer strular så vi slipper att uppsöka verkstan igen, och skulle det vara så illa så är nog frågan om vi inte beger oss ner till Hyssna där proffsen finns, bland annat Rickard som verkar vara en pärla.

9 kommentarer:

  1. Tråkigt när servicen inte funkar, särskilt om man har åkt ett antal mil. Vi har bara gott att säga om Forsbergs i Hyssna även hos PR Husbilar i Sollebrunn, som har Rapido, där har vi flera ggr beställt reservdelar och de har skickat hem dem, senast var det ett hjul till duschdörren och när vi var i Portugal och fick inbrott i bilen var det ett fönsterlås, som de skickade ner. Tur det löste sig för er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Forsbegs Hyssna gillar vi också men det är lite långt att åka dit för oss, närmare då till Forsbergs Stockholm men man kanske får kosta på sig den längre resan ;-) .

      Radera
  2. Markis märke? Vi fick på nätet tag i en kläpp till att höja/sänka ena benet med till vår Omnistor! Forsbers i Bjuv ville sålde ett helt ben för 1000:- till oss, det returnerades det var för kort! Låskläppen (2 st förp.) kostade på nätet 250 kr hemskickat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom det är på garantin så får dom fixa det och vi kan använda markisen ändå för vi har lagat den lilla delen provisoriskt.

      Radera
  3. Alltså, jag blir beklämd och arg när jag läser om denna husbilsverkstad, vilken oreda och dålig service. Det osar inkompetens och i viss mån slöhet.

    SvaraRadera
  4. Men äsch va trist! :-/ Verkstadsbesök är ju inte direkt gratis så man vill ju att det ska funka rätt smärtfritt... hoppas det ordnar sig i framtiden också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som tur är har vi inte betalat nåt eftersom det är garantijobb, men det är ju tråkigt när dom inte klarar av vad dom ska.

      Radera
  5. Så dålig stil! Ingen bra reklam för dem.

    SvaraRadera