I måndags var det dags för besöket hos företaget som säljer Oysterparaboler, vi kom dit på förmiddagen. Vi hade endast mailat vår ankomst men inte bestämt någon tid eftersom vi inte visste när vi skulle komma dit.
Beskedet vi fick när vi kom var att vi skulle få vänta till en servicetekniker hade någon ledig tid emellan tidsbokningarna.
Vi stod tålmodigt och väntade och precis före stägningsdags kom en tekniker och föreslog att det förmodligen var ett fel på kabeln mellan styrboxen och recivern. Det förstod vi att det inte var, vi hade tidigare påpekat att vi trodde att felet var i styrboxen efter samtal som vi haft med JR Larm i Sverige. Mycket riktigt parabolen funkade i alla fall inte efter att dom bytt sladd. Teknikern sa då att dom skulle jobba vidare med frågan nästa dag.
Vi övernattade på deras ställplatser, el och vatten fanns på plats. På morgonen kom dom med 4 färska brötchen som smakade förträffligt. Ett litet aber var att det ligger en fabrik vägg i vägg på parabolfirman och där stansar dom någon form av metall, hela tiden hörde man ett högt dunkande från maskinerna. På natten vaknade vi att ett himla liv från fabriken, det lät som en stor maskin höll på och jobbade inne i våra sängar.
Nästa dag trodde vi att dom skulle komma och fortsätta med felsökningen hos oss men inget hände. Jag var inne och pratade med receptionisten som sa att teknikern skulle ta oss få fort han hade tid och på min fråga om vi skulle behöver övernatta ännu en natt svarade hon att nej nej det skulle vi inte behöva. Halva dagen gick och inget hände, en granne vi pratade med hade en tid kl 3 men han var klar mycket tidigare, men inget hände.
Anders som är den tålmodigare av oss sa att det var bara att vänta, bättre att inte tjata. Jag som är den av oss som är otåligare av mig började få nog, så jag bestämde mig för att gå in och prata med receptionisten igen, beskedet hon gav var att hon inte kunde säga när dom kunde ta oss, jag påpekade då att tiden kl 3 var fri nu eftersom han som hade den tiden redan var klar. Hon skakade fortfarande på huvudet och kunde inte lova något, då fick jag nog och sa att vi kunde ju inte stå här i flera dagar och vi såg att dom hade ledig tid. Till slut surnade jag till och sa att nu åker vi till Sverige så får dom skicka ner anläggningen till Tyskland.
Då blev det fart, då kom helt plötsligt två tekniker till oss samtidigt.
Det började med att dom kollade kabeln mellan boxen och LNB, den var skarvad och dom bedömde det som att det var där felet låg. När dom började mecka isär parabolen upptäckte dom att motorn till styrningen började bli dålig och sa att dom inte visste när den skulle börja krångla och rådde oss att byta motor, ok sa vi byt den då trots en ganska hög kostnad. Efter allt det jobbet var klart var det dags att prova anläggningen igen då visade det sig att det ändå inte funkade. Klockan var då långt efter stängningsdags men teknikern jobbade på för fullt. Då kom dom fram till att det ändå måste vara styrboxen som det var fel på, det som vi sa från början. När dom provade med en ny version, Vision 2 funkade det perfekt. Grejen var att vår box var en äldre version som dom inte saluför längre, dom visste inte om vår box skulle gå att laga. Vi var nu skyldiga en massa delar och arbete men hade ändå inte en fungerande parabol, vad skulle vi göra nu. Att köpa en helt ny styranläggning, Vision 2, skulle bli väldigt dyrt. Jag sa att vi måste fundera på det, åka hem till Sverige och i så fall köpa en av JR Larm. Teknikern ringde då till "chefen" och förhandlade. Dom tyckte väl att det var pinsamt att dom bytt ut en massa delar och ändå var det boxen det var fel på.
Till slut landade det på att vi fick allt arbete plus alla delar plus en ny Vison 2 styranläggning, som är mycket mer avancerad, till halva priset. Det var otroligt bra, vi har i princip en ny anläggning till priset av drygt 4000 kr.
I slutändan är vi otroligt nöjda med Ten Haaft och speciellt med den otroligt serviceinriktade teknikern. Till saken hör också att även receptionisten fick jobba övertid för att vi skulle kunna betala innan vi kunde åka därifrån innan kvällen.
Summa summarum vilken väg ska man välja ska man vara den tålmodiga snälla typen eller ska man vara lite bitchig, man skulle ju helst vilja vara tålmodig och snäll men det fungerar inte alltid.
Nu står vi i Hann.Münden, här ska vi stå över helgen för att äntligen titta på Formula 1. Mer om vår resa kommer i morgon. Idag har vi haft otroligt varmt men fram på dagen har det börjat att regna.
Vilken otur men ändå tur :-) Jag tror nog den bitchiga har mer framgång än den tålmodiga. Hade du inte pratat med dem, så hade ni kanske fortfarande inte fått någon hjälp. Skönt att det ordnade till sig.
SvaraRaderaGRATTIS, bäst av allt var att ni fick hjälp där hos H leverantören! Det hade kanske blivit flera resor till JR Larm istället, vilket vi råkat ut för.
SvaraRaderaJag håller med Maggan, att bara vara tyst, går inte, då får man snällt vänta, tyvärr. Skönt tt de ändå var så serviceinriktade och löste problemet till sist. Ha en pinnande tävling och kör försiktigt. 3 M
SvaraRaderaSå bra att allt löste sig. Jag tror man måste göra sin röst hörd emellanåt, precis som du gjorde.
SvaraRadera