Vårt husbilsliv

I vår blogg kommer vi att berätta om våra resor med vår husbil och hur livet ter sig däremellan. Det är roligt om ni vill lämna en kommentar till våra inlägg. Själva tycker vi det är kul att läsa andras reseberättelser och om deras liv med husbil respektive husvagn. Man får alltid tips och inspiration genom att titta in på alla fina bloggar som finns på nätet.

torsdag 21 juli 2011

GPS,n är inställd på "Home"

Idag ställde vi in vår GPS på "Home". Vi har nu varit ute i drygt 4 veckor.

Vi bestämde oss för att ligga en extra dag på camping Schwarzsee, och göra en utflykt med vespan. Vårt mål för dagen var Hahnenkamm, tyvärr så kunde man inte åka ända upp, den sista biten var endast en vandringsled. Vi fick i alla fall en fin utsikt över Kitzbühel. På bilden åker vi under liften upp till toppen.

Campingen hade väldigt fina hygienutrymmen, den är även öppen på vintern. Det fanns en fin badsjö på promenadavstånd och inne på campingen fanns ett inomhusbad med spa. Men smakar det så kostar det, vi betalade 106 euro för två nätter, då tog dom 5,80 euro för en hund vilket jag tycker är dyrt, elen kostade 12 euro vilket också var dyrt tycker vi.

Efter Österrike åkte vi förbi München och övernattade hos en handlare i Sulzemoos. Det finns några ställplatser med el inne på själva området men sen finns även en parkering mitt över gatan där man kan stå. Vi passade på att köpa lite tillbehör som var betydligt billigare där än hemma. Tyvärr tog vi ingen bild därifrån.

Efter det gick turen till Göttingen för övernattning. Dom har en jättefin ställplats nästan inne i centrala delarna av stan, den ligger invid ett stort inomhusbad. Platserna är stora och det finns el. Där träffade vi på några svenskar annars har det varit väldigt tunnsått med svenskar.

Eftersom det var några dagar kvar till vi skulle till veterinären inför hemresan passade vi på att stanna i Travemünde ett par nätter. Första natten stod vi närmast kajen, så kallad frontside, men där får man bara stå en natt så dagen efter fick vi flytta till en plats längre in på området. Frontsideplats kostar 18 euro per natt och övriga platser kostar 15 euro. Jag tror att vi fick betala ett högre pris för att vår bil är extra lång.

Det passerar en massa stora båtar på väg in till hamnen, bland annat kom detta imponerande kryssningsfartyg.

Vi kunde inte motstå en backfish med pommes frites på en av restaurangerna på kajen.

Efter dessa dagar var det dags att bege sig till Heiligenhafen för veterinärbesök. Besöket gick smärtfritt, det kostade drygt 18 euro att avmaska både hunden och katten då hade jag egna tabletter med till Alonso och lilla kissen fick "onspot" av veterinären. Som vanligt var det mycket bilar på ställplatsen, för oss var det ovanligt många svenskar.

Till helgen och nästa vecka är det festdagar i "Heiligenhafen" inför det hade man monterat upp ett stort pariserhjul.

Eftersom vädret spåddes komma att vara dåligt hemma i Sverige så låg vi en extra dag i Heiligenhafen.

På onsdagmorgon åkte vi vidare in i Sverige. Besöket i tullen gick smärtfritt, jag var bara in och visade passen och sen kunde vi åka vidare, dom ville inte ens se djuren.

Till kvällen stannade vi och övernattade i Gränna på ställplatsen mittemot campinginfarten, den är ganska ny. Det är en parkering för både personbilar och husbilar. När vi kom var det inte många lediga platser men fram mot kvällen åkte personbilarna och det blev gott om plats. Det kostade 80 kr per natt för en husbil, det fanns ingen service på platsen.

Ett besök nere i hamnen på en av restaurangerna kunde vi inte motstå. Alonso tycker det är mysigt att titta på alla människor och hundar som går förbi. Kommer det även barn och passerar blir han extra glad.

Nu är vi snart hemma till vardagen igen men det dröjer förmodlingen inte länge förrän vi sticker igen.

1. Sommaren har än så länge varit OK för oss men visst längtar man till Oktober....då blir det en resa söder ut igen. Borta bra men hemma bäst....ja åtmintone ibland :-))

2. I Göttingen finns en Fiat verkstad som vi firade midsommarafton på ett år i 35 graders värme efter ett motorstopp på autobahn. Tråkigt just då, men en behaglig känsla av man klarar det mesta med lite tålamod.

3. Underbart roligt att få läsa om er resa.Tusen tack för det. Välkomna hem till blöta Sverige igen! Vi har varit upp till Stockholm några dagar och besökt goda vänner, alltid lika roligt att åka hit upp till våra gamla hemtrakter. Nu bär det hemåt till Figeholm igen.
    Stor kram till er alla från oss Christina & Åke

4. Härligt att ha fått följa er på resan och få se att det gått så bra för Alonso. Ha dé fortsatt bra!

5. Bra att höra om veterinärbesök och hemkomst med tull och hur det går till. Ha en fortsatt bra resa. My är som vanligt i dag efter bisticket.
    Hälsning från

6. Varför tar de extra betalt för hunden för?
    Det var nyheter för mig och mycket underligt.

7. Angående extra betalt för hund så sker det nästan alltid på campingar utomlands. Höjden var när dom tog 8 euro per natt för en katt på en camping i Kroatien.

8. Ja, vissa campingar är verkligen dyra! I Santa Susana skulle det kosta 52 euro för en natt för oss. Hotellet bredvid tog 50 euro inklusive frukost. Ett lätt val :-)

Välkomna hem!

9. välkomna hem igen efter eran resa, lite lustigt att läsa detta inlägget då vi hade ungefär samma orter på vår hemfärd som ni. Ett besök i Sulzemoos och sedan övernattning i Göttingen och sista natten i Heiligenhafen :-)