Vårt husbilsliv

I vår blogg kommer vi att berätta om våra resor med vår husbil och hur livet ter sig däremellan. Det är roligt om ni vill lämna en kommentar till våra inlägg. Själva tycker vi det är kul att läsa andras reseberättelser och om deras liv med husbil respektive husvagn. Man får alltid tips och inspiration genom att titta in på alla fina bloggar som finns på nätet.

torsdag 31 oktober 2013

Det tar tid att landa....

I onsdags förra veckan landade vi äntligen på camping El Raco i Benidorm. Vi lyckades få samma plats som förra vintern, vi behövde nästan inte checka in för receptionen hade ju alla våra uppgifter från senaste vistelsen här. Det tar lite tid att ställa om sig till livet här nere så därför har bloggen blivit lite eftersatt.

Efter att vi lämnat ställplatsen i Göttingen styrde vi kosan mot Ladenburg där vi legat på ställplats tidigare. Nu var den gamla ställplatsen borta och man hade gjort en ny jättefin plats en bit bort från den gamla. Det finns en liten receptionsbyggnad, antingen betalar man när den är bemannad vissa tider eller också lägger man avgiften i ett kuvert som man stoppar i deras brevlåda.

Varje plats hade eluttag och platserna var ganska stora.

Vatten och tömning samt sopor fanns vid infarten. Staden ligger på promenadavstånd och det finns mycket grönytor att promenera på. På sommaren finns även ett stort utomhusbad på promenadavstånd.

Därefter gick färden vidare för övernattning vid Fågelparken sydväst om Bourg en Bresse, efter vägen mot Lyon. Där har vi stått många gånger och den här gången var det som vanligt många husbilar som övernattade. Bilden nedan är från förra året, nu har dom rivit byggnaden som syns i bakgrunden.

Det finns gått om ytor att parkera på och det kostar inget men det finns inte heller någon service.

Nästa dag åkte vi till en av våra favoritplatser nämligen ställplatsen i Palavas les Flots. Där var boulegänget som vanligt i farten vid gästhamnen för kanalbåtarna.

Vi hade tur som fick en av de längre platserna med utsikt över kanalen. Här har man tillgång till el och det finns vatten och tömning, även plats för disk och tvätt.

Eftersom vår kyl har krånglat med att inte vilja gå på gas var vi nu tvungna att ta in på en camping vid nästa övernattning. Det finns inte så många campingar öppna den här årstiden om man är lite norröver men camping Sanguli i Salou visste vi var öppen så den fick det bli. Campingen ligger nära den långa stranden, på kvällen tog vi en promenad dit.

Campingen är av toppklass när det gäller pooler, restauranger, affärer och dylikt men platserna är inget vidare, lite gräsplättar här och där annars tråkig sand.

Vi for sen vidare mot Peniscola, den här gången tänkte vi se om vi kunde få plats på ställplatsen La Volta, där har vi inte lyckats komma in tidigare men den här gången gick det. Visserligen fick vi en reservplats precis vid restaurangen.

Men utsikten kunde man inte klaga på och vi hade tillgång till el.

Så äntligen kunde vi landa i Benidorm på camping El Raco. Alonso intog som vanligt sin favoritplats.

Vi har längtat länge efter att komma till playan och dit begav vi oss en av dom första dagarna.

Naturligtvis var vi också tvungna att snabbt ta oss till Tapasbaren.

Just nu är vi fyra svenska husbilar här, bland annat bloggarna Bosse och Gerd. Om vädret är det inte så mycket att skriva om, det är som vanligt kanonväder förutom en ordentlig regnskur som kom i tisdags.

Igår hade vi besök av våra Ljusterövänner Arne och Kerstin men om det besöket kommer jag att berätta om lite senare. Till dess vi hörs igen så får ni alla ha det så bra var ni än befinner er.

1. Ni verkar ha haft en bra tur ner och skönt att vara framme i värmen och kunna ta dagen som den kommer.
    Hur går med lilla kissen? Våran Nogger, var så sällskapssjuk när vi kom hem från våran semester. Under våra dryga 5 veckor hade vi levt så tajt och sedan komma hem till huset, han ville vara med oss så nära som möjligt i början. Nu har han åter hittat till sina tidigare platser. Det är roligt att se hur en katt anpassar sig och får rutiner både i husbilen och hemma.
    Njut och ha det skönt i värmen.
    Kram

1. Det är samma med vår kisse, hon verkar trivas ypperligt när hon är så tajt med oss. Igår kväll smet hon dock ut när vi inte var uppmärksamma, men efter en stunds promenad på campingen kom hon tillbaks till husbilen och vi kunde andas ut.

2. Skönt o höra att ni landat o gnistan efter favoritplatser att besöka låter lovande. Vi har en granne här på Roquetas med Premiumbil, dom rek stplz Wismar i Peniscola, tänkte besöka den vid tillfälle. Vi tycker Spätzle Fritz i San Rafael, Vinaros avfarten blivit för dyr om man inte äter där, 12€ (inkl El 4€).

1. Vi har legat på Wismar då vi inte kommit in på La Volta men den har sämre standard tycker vi och precis intill ligger en tomt där det springer en massa hästar och hundar så det brukar väsnas rätt mycket där. La Volta är därför bättre tycker vi. Men ska man bara stå en natt så är det lättare att ta sig in på Wismar.

3. Skönt att ni är framme och allt har gått bra. Lite avundsjuka är vi nog trots allt. Men vi har roligt på jobbet också. Kram.

4. Det är inte utan att jag blir lite avundsjuk när temperaturen där nere står på 20 grader och dessutom solsken. Att hamna på samma plats som året innan måste väl vara ganska unikt.

5. Va kul att ni fått samma plats som i fjol. Tack för alla tips om ställplatser på vägen ner. Dom är noterade i vår "att-besöka-lista"