Vårt husbilsliv

I vår blogg kommer vi att berätta om våra resor med vår husbil och hur livet ter sig däremellan. Det är roligt om ni vill lämna en kommentar till våra inlägg. Själva tycker vi det är kul att läsa andras reseberättelser och om deras liv med husbil respektive husvagn. Man får alltid tips och inspiration genom att titta in på alla fina bloggar som finns på nätet.

tisdag 4 februari 2014

Jerez de la Frontera

I förra veckan var det dags för de första testerna av de nya Formul 1 bilarna. Testerna var förlagda till banan i Jerez de la Frontera. Vi har varit lite fram och till baka om vi skulle åka till banan i år, förra året var vi där ungefär vid samma tid. Till slut hade vi bestämt oss för att inte åka dit, men skam den som ger sig, när dagen D närmade sig ångrade vi oss. Vi började därför packa ihop på måndagen, platsen behöll vi och stora delar av vårt pick och pack fick stå kvar. På tisdag morgon startade vi färden söderut.

Vägen över Granada är kortast så den tog vi. När man närmar sig Granada ser man dom häftiga snöklädda bergen i Sierra Nevada, på sina ställen hade vi till och med snö i dikeskanten och det var bara några plusgrader.

Det var lagom att övernatta på camping Reina Isabel i Granada. Det är en liten men bra camping för övernattning. Vill man utforska Granada ligger den också bra till för hållplatsen till bussen till sevärdheterna ligger inom gångavstånd. Men vi hade ju inte tid att upptäcka Granada närmare utan låg bara 1 natt där.

Det är inte så många platser men stort nog även för lite större bilar även om platserna är nästan lika smala som vid en ställplats.

Nästa dag åkte vi till ställplatsen i Sanlucar de Barrameda, precis vid Atlantkusten, där har vi stått tidigare så den vet vi är bra. Vi tänkte övernatta där innan vi på morgonen efter skulle åka till banan som ligger drygt en halvtimmes körväg därifrån.

Platsen ligger precis vid havet och man har en häftig utsikt från frontfönstret. Det var en del svenskar där. Tömmer tankar och toa och fyller vatten gör man på en avsedd plats nere vid gatan bredvid, ställplatsen är gratis.

Den gamla delen av stan har man på gångavstånd.

Strandpromenaden är väldigt lång och fin. Nu var det inte precis något badväder för det var ordentligt blåsigt och svalt men fullt av folk som promenerade och joggade.

Så var det då dags att bege sig till parkeringen vid banan. Det är en jättestor parkering där husbilar kan parkera så man behöver inte vara orolig för att inte hitta någon plats, det finns dock ingen form av service så man får se till att man har avsedda tankar fyllda och tömnda.

Vi häll nästan på att svimma när vi fick se kön till biljettförsäljningen, den ringlade sig flera hundra meter från personbilsparkeringen. Men vi kom ju inte från det hållet utan från det helt motsatta hållet.

Kön ringlade sig fram mot "en" lucka och vid dom andra luckorna var det glest med folk så jag frågade vakten om dom inte sålde biljetter i alla luckor men det visade han att dom gjorde. Så vi gick nog förbi flertalet hundra i kön. Kändes inte riktigt så bra som svensk men man får väl ta sedan dit man kommer.

Det var riktigt fullt på läktarna, mycket mer folk än förra året.

Det började inte så bra för Ferrari, dom fick köra ut Alonsos bil med bärgare.

Det gick inte då bra för Red Bull heller, dom packade ihop tidigt, körde inte många varv.

Det var ett himla hemlighetsmakeri vid respektive depåboxar, det var skärmar som flyttades hit och dit så ingen skulle kunna se in i boxarna.

Ljudet låter inte lika mäktigt som förra året.

Lite smattrade det dock fortfarande.

Marcus körde tisdag och onsdag och då var inte vi där, så honom missade vi, men vi lär väl få se honom när han börjar att tävla.

Många passade på att inta något att äta och dricka medan dom tittade på träningen.

Vilken himla tur vi hade med vädret, just den dagen när vi var vid banan var det kanonväder, strålande sol, när vi åkte därifrån dagen efter var det igenmulet och regnade.

När vi skulle åka hem tyckte vi att det verkade tråkigt att åka samma väg tillbaks, vi valde därför att åka utefter Costa del sol istället, även om den vägen är lite längre. Då passade det bra att övernatta på ställplatsen/parkeringen i Nerja som ligger alldeles vid Balcon Europa. Där finns ingen service och det kostar 12 euro per dygn men i och med att den ligger så central tycker vi att det är värt det. Det är en stor parkering och mycket gott om plats, det var ytterligare några husbilar där över natten och däribland ytterligare en svensk.

Det tar inte många minuter att gå till "balkongen".

Det var omväxlande sol och moln, men ganska svalt.

Den här lilla stranden nedanför balkongen ser mysig ut.

Innan vi kom "hem" igen blev det ytterligare en övernattning hos "Argentinaren" i Guardamar.

Efter denna lilla utflykt var det skönt att backa in på vår plats igen på El Raco. Vi kan konstatera att vädret varit mycket sämre söderut än det vi har/och har haft här i Benidorm. Vi kan även konstatera efter att ha pratat med en del svenskar att det verkar riktigt knökfullt på campingar och ställplatser runt omkring i Spanien.

1. Det är kul o inspirerande med utflykter o sköönt att komma "hem" igen! Tur ni inte körde omvägen om vår Roquetas camp även om det hade varit trevligt o träffas igen, för här är det FULLSATT! Flera år sen alla platser roterats så som nu, kan bero på att campen nu är ASCI ansluten!

1. Vi har pratat med flera svenskar som också berättat att det varit fullt på campingar och ställplatser. Vi träffade ett par i Guardamar som berättade att campingen i Santa Pola och ställplatsen där var knökfulla. Det kom även förbi ett annat par som vi känner som berättade att den enda platsen som dom kunde ta in på i Benidorm var camping Benisol, och den är ju inte rolig, i övrigt var det fullt. Så det var nog tur att vi behöll vår plats här på El Raco när vi åkte på vår lilla utflykt, förra året lämnade vi platsen.

2. Verkar som nybakade "jubilados" också nu upptäkt tjusningen med att lämna sina hemländer vintertid, viktigt att förboka framöver ;-)

2. Vi är riktigt avis på er och vi hade ju tänkt åka efter att ha läst om er resa till F1-testerna i Jerez i januari i fjol, men förmodligen är det så att vi gått och blivit för bekväma av oss - hemska tanke...

Håller med er om att motorljudet är lite "klent", men vi får väl avvakta till dess att racen börjar och se hur det blir med varvtiderna.

Tack för ljudfilerna !!!

3. Vilken härlig resa och ett häftigt mål att se fram emot. Det är skönt att göra utflykter och få på se olika platser. Vi har också fått uppfattningen att det är fullt på campingarna häromkring, här vi står på LaColina är även "väntplatserna" fyllda.