Vårt husbilsliv

I vår blogg kommer vi att berätta om våra resor med vår husbil och hur livet ter sig däremellan. Det är roligt om ni vill lämna en kommentar till våra inlägg. Själva tycker vi det är kul att läsa andras reseberättelser och om deras liv med husbil respektive husvagn. Man får alltid tips och inspiration genom att titta in på alla fina bloggar som finns på nätet.

torsdag 8 september 2011

Att resa med hund

Vi ska ju resa med hund för den första långresan till Spanien nu i nästa vecka. Att resa med katt är vi ju vana vid sedan tidigare men det är ju lite mer att tänka på när man reser med hund. Katten håller sig ju i den närmsta närheten till husbilen, vi tror ju därmed att den inte är så benägen att utsätta sig för så många faror. Katten är naturligtvis rabiesvaccinerad och vi avmaskar med jämna mellanrum. När vi kommer tillbaks till Sverige så avmaskar vi alltid hos veterinären.

När jag läst på olika forum så har jag uppmärksammat att man bör avmaska hund även för hjärtmask om man reser i Frankrike och längre söderut. Jag besökte därför vår veterinär för att få lite råd om detta, vilka maskmedel skulle vi använda och hur använder man dom när man samtidigt använder medel mot fästingar och löss och dylikt? Vid just detta tillfälle var det en veterinär där som jag inte träffat tidigare. Hon frågade om vi skulle flytta till Spanien för gott, mitt svar var att vi skulle bara vara borta cirka 3 månader. Hon sa då att vi skulle överväga att hitta ett inackorderingshem för vår hund, det fanns så mycket smitta som man inte ville ha in i Sverige!! Mitt svar var då att det absolut inte är något alternativ för oss, om man ska inackordera sin hund i flera månader så skulle man inte ha skaffat hund överhuvudtaget är min inställning. När det gäller vilka tabletter man skulle ta för att undvika hjärtmask så var deras inställning att det fick vi fråga Apoteket eftersom dom inte sålde dylika medel. Himla dålig service enligt min uppfattning.
Idag var det så dags att besöka Apoteket. Gissa om det var komplicerat. Dom hänvisade till veterinären, jag sa att jag blivit hänvisade till dom. Efter mycket om och men så kom vi fram till att ett medel som heter Milbemax skulle hjälpa mot hjärtmask, men vilken hjärtmask är osäkert, det finns tydligen flera olika soters hjärtmask.

Det är bara att konstatera att Sverige inte hängt med i utvecklingen att även djur är rörliga i Europa. Det verkar som att svenskarna tycker att det är farligt att ha djur utomlands. Vår uppfattning är att det är en otrolig skillnad på inställningen till att ha hund utomlands, du kan ta med den överallt och du är alltid välkommen. Sen finns det väl även avarter där man behandlar djur illa, men i det stora hela har man en annan inställning till husdjur åtminstone i Frankrike och Spanien.

2 kommentarer:

  1. Håller med er, inte vill man ju inackordera sin älskling inte i flere månader. Ska man va borta max två v kanske men inte just mera skulle jag vilja lämna bort bäbisen inte!
    Ang avmaskning är jag inte så haj på det då vår förra hund Manne inte gillade att åka bil och hade väldigt varmt hela tiden så tog vi honom ej med på bilresor nån längre väg alls. (men var borta som max 1,5 v då). Men har för mig att våra bekanta som rest till tyskland med sin hund ocvh när de skulle tillbaka till Sverige (är osäker på om det var från danmark till sve eller från tyskland till sve) så måste de IN till en veterinär och få stämpel i passet att hunden avmaskades mot tja vad det nu var innan de kom in i sve. Det räckte inte med att säga att den var avmaskad utan en vet måste stämpla/skriva under.

    SvaraRadera
  2. fast det måste ju vara många som tar med sina djur på resor i Europa, tycker att det är många jag mött på våra resor som haft hunden med sig. HAr dock aldrig tagit reda på mer om hur det går till vid färd in i landet igen, samt vilka faror som eventuellt kan lura utomlands. Vi hade hund innan husbilstiden och han hann bara vara med det första året med husbil och då reste vi hemma i Sverige

    SvaraRadera