Vårt husbilsliv

I vår blogg kommer vi att berätta om våra resor med vår husbil och hur livet ter sig däremellan. Det är roligt om ni vill lämna en kommentar till våra inlägg. Själva tycker vi det är kul att läsa andras reseberättelser och om deras liv med husbil respektive husvagn. Man får alltid tips och inspiration genom att titta in på alla fina bloggar som finns på nätet.

torsdag 23 maj 2013

En liten varning för elcyklar

Nu är jag sur...........



Jag, Birgitta, har fått problem med min Sjösala elcykel som jag köpt hos Team Sportia hösten 2011.

När vi åkte från Spanien i mars hade vi laddat våra batterier till elcyklarna. För ett tag sen skulle vi ut och cykla här hemma när det var fint väder. Mitt batteri var då utan ström fast det indikerade att det var full-laddat. Anders skulle då kolla en säkring som sitter inne i batteriet men när han började att skruva upp batteriet började det att "svullna/jäsa". Anders tog då kontakt med Team Sportia tisdagen 7 maj och beställde ett nytt batteri, det gamla batteriet lämnade han in till butiken. Dom lovade att ringa när dom hade fått in ett nytt batteri.

Vi hörde inte av dem och kontaktade dom därför per telefon torsdagen 16 maj, dom återkom och meddelade att hade vi tur så skulle batteriet kanske komma nästkommande dag som var fredagen 17 maj och dom lovade att ringa till oss när det kom. Ånyo hörde vi inget från dem. Igår onsdagen den 22 maj surnade jag till och ringde dom igen och frågade hur det gick med batteriet. Den jag talade med sa att han skulle kolla upp det och ringa mig därefter. Som jag misstänkte så hörde han inte av sig under gårdagen. Nu surnade jag till ordentligt och ringde dom idag igen. Nu har jag fått besked om att dom kontaktat huvudkontoret som i sin tur kontaktat Taiwan, där batterierna kommer ifrån. På den vägen är det. Hur lång tid det kan ta innan jag får något besked visste dom inte men dom lovade att "ligga på".

Vid telefonsamtalet med Team Sportia framkom det att min cykel som jag köpte 2011 var utrustad med ett batteri från 2009.

Summan av kardemumman är, ska man inte kunna få tag i reservdelar till en cykel som är endast 2 år gammal och kostade nästan 12 000 kr? I så fall är det katastrof tycker jag. Man ska väl inte behöva köpa en ny elcykel med 2 års mellanrum. Noteras kan att cykeln är väldigt tungcyklad utan batteri och därför nästintill oanvändbar.

8 kommentarer:

  1. Bra att du ryter till och kontaktade återförsäljaren.
    Plats för insändare i lokaltidningen också - låt dem inte komma lätt undan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar faktiskt på någon form av insändare om dom inte kan fixa fram ett nytt batteri.

      Radera
  2. Usch vad jag hatar detta slit och släng samhälle som vi tvingas leva i. Produktion i lågkostnadsländer, mellanhänder som gör sig stormrika och kunder som får sitta i kläm. Hade med mig en nästan helt ny Cresent cykel till Italien en sommar och lyckades kröka framgaffeln. Jag ringde direkt hem för att beställa en ny. Nej sådana reservdelar som en framgaffel finns inte. Möjligen om du tar en annan färg kan det gå, blev svaret. Visst blir man tokig. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om det där med lågkostnadsländer, trodde jag köpte en svensk cykel, i och med att det var en Sjösala. I och för sig behöver ju inte kvaliten vara bäst bara för att den skulle vara från Sverige.

      Radera
  3. Batteriet är säkerligen den svagaste delen på alla elcyklar oavsett cykeltillverkare. Detta problem tror jag att många många fler kommer att drabbas av. Alla batterier har en begränsad livslängd. För att klara sig länge så måste de hela tiden underhållsladdas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi blev informerade om att man måste underhållsladda så det har vi varit extra noga med men ändå pajar batteriet.

      Radera
  4. Jämt får man kämpa med/för sina prylar INGENTING fungerar nu för tiden, vad är det som händer!?

    SvaraRadera
  5. Håller fullständigt med föregående talare. Det är konstigt att man inte kan lita på någon eller några längre. Man köper och betalar för som man tror kvalitet och så visar det sig vara rena "skiten" trots dyra pengar. Så när sakerna får sönder är företaget inte ett minsta intresserade av att ta sitt "ansvar". Så får vi som konsumenter ta smällen. Det spelar tydligen ingen roll vad det är dör varor kan vara en cykel eller en husbil. Vi har ju i två års tid haft problem med återförsäljaren för Dethleffs. Det tycks aldrig ta slut. Så kan man ryta tills man blir hes, men var finns möjligheten för oss som blir drabbade att få "rätt". Det är för tragiskt, men stå på dig, slå näven i bordet, ge dig inte. Vi hejar på. Någon ordning får det vara! Lycka till! Kram 3 M

    SvaraRadera