Vårt husbilsliv

I vår blogg kommer vi att berätta om våra resor med vår husbil och hur livet ter sig däremellan. Det är roligt om ni vill lämna en kommentar till våra inlägg. Själva tycker vi det är kul att läsa andras reseberättelser och om deras liv med husbil respektive husvagn. Man får alltid tips och inspiration genom att titta in på alla fina bloggar som finns på nätet.

fredag 10 januari 2014

Fin cykeltur längs med Albir och Altea

Häromdagen fick vi tips av Lena och Håkan, ett par utav dom många svenskar som finns här på campingen, om att det var så fint att cykla bort till Altea. Vi brukar cykla till Albir men till Altea har vi bara åkt vespa men då kan man inte åka utefter strandpromenaden. Igår beslöt vi oss för att cykla dit även om vädret var kanske i svalaste laget.

Det var fina cykelvägar så gott som hela vägen. Cykelbanan var på sina ställen ganska smal och kurvig men vi var ganska få cyklister ute så det gick bra.

Man passerade många små fina restauranger och barer och ibland gick cykelbanan till och med mellan borden.

Vi cyklade ända bort tills cykelbanan tog slut. I bakgrunden på bilden nedan ser man Calpe-klippan.

På tillbakavägen stannade vi till utanför ställplatsen i Albir. Som vanligt var det fullt av bilar där, dom flesta var nog norrmän såg det ut som. I det väder som var igår var det nog inte så skönt att stå där. Ställplatsen ligger precis vid havet, endast gatan emellan, det blåste och var ganska kallt.

I vårt tycke är det för trångt mellan husbilarna om man ska stå en längre tid men ska man bara stå några dagar ligger den perfekt till.

Innan vi lämnade strandpromenaden i Albir tog vi en liten rast med varsin öl och tapas. Det var inte det bästa väder för kall öl men till tapas smakar det bäst.

När vi kom tillbaks till El Raco kände vi oss ordentligt genomblåsta och det var skönt att komma hem till bilen igen. En fördel med El Raco och den delen av campingen där vi står är att det känns alltid varmare och mindre blåsigt när man kommer hem.

Häromdagen skrev Bosse och Gerd om när man klippte träd på campingen. Nu hade det även blivit dags för palmerna uppe längs med gatan att klippas. Man tycker att det ser lite läskigt ut när dom klättrar högst upp, men det går med en himla fart när dom jobbar.

I veckan har vi naturligtvis också hunnit med cykelturer ner till playa Levante. Badvakten satt på plats och det var faktiskt några som badade.

Vi nöjde oss med att sitta på "Roman" och njuta av utsikten.

Det har blivit lite omslag i vädret med betydligt svalare luft och är inte solen framme då känns det lite kylslaget, man är ju så bortskämd annars med varmt väder. Men det slår nog om och blir varmare snart igen.

1. Vi håller med er, det är en mycket fin tur !
    Vill man inte cykla, så går det utmärkt att ta bussen bort till Altea och kliva av vid ändhållplatsen (där marknaden äger rum varje torsdag) och sedan promenera tillbaka till Albir utefter strandpromenaden och därefter ta bussen åter till Benidorm - en utflykt vi gärna rekommenderar !

2. Rejäl cykeltur ni var på o vackert hela vägen! Jovisst liite kyligare är det allt nu. Vi var helt ensamma igår på vår favo bar i vinden ven utanför dubbelterassen där vi satt varmt o gott o åt goda tapas ;-)

3. Vilken härlig tur! Altea är sååå fint! Och Calpe med. Albir har jag inte tittat så noga på. Än.
    :-)

4. Fin tur. Altea gillade vi och ställplatsen. Elisabeth

5. Vilka trevliga bilder ni lägger ut. Dessa ger en annan bild av Benidorm än den vi fick när vi var där. Kram

1. Ja det är nog en väldig skillnad att vara här den här tiden och om man är här när det är högsäsong. 2002 var vi här på sommaren och då var det ett annat Benidorm som vi fick uppleva än det vi ser nu, föredrar absolut den här tiden.

6. Fina bilder!
    Ska ni åka till Jerez i slutet på månaden för att kolla på F1 testerna där?

1. Nej Ingemar vi åker inte dit i år tyvärr, ligger kvar här i Benidorm istället.

7. Nu hittade jag till er blogg :-) Vi är inne på vår 4:e sommar med husbil. Vi som varit husvagnsfolk i massor med år förut. Vi är lite nybörjare med att åka runt i europa med vår bil. Men vi försöker vidga våra vyer. Ser jättefint ut där ni är. Ha det fint och njut medan ni kan:) Kram från ett kallt Piteå i Norr