Vårt husbilsliv

I vår blogg kommer vi att berätta om våra resor med vår husbil och hur livet ter sig däremellan. Det är roligt om ni vill lämna en kommentar till våra inlägg. Själva tycker vi det är kul att läsa andras reseberättelser och om deras liv med husbil respektive husvagn. Man får alltid tips och inspiration genom att titta in på alla fina bloggar som finns på nätet.

onsdag 11 april 2012

Första långresan 2012

I tisdags förra veckan besiktade vi husbilen, den gick igenom och därmed kunde vi påbörja vår resa söderut. Första anhalten blev vid Bengt i Örkeljunga. Vi blev förvånade över att det var så många övernattande husbilar där.

Dagen därpå åkte vi till Heiligenhafen. Vi fick en riktigt blåsig överfart mellan Rödby och Puttgarden. Som vanligt var det många svenskar på ställplatsen. Vi träffade bland annat ett par som vi träffade nere i Spanien förrförra året på camping Marjal i Guardamar.

Därefter bar det av till ställplatsen i Göttingen, det är en riktigt bra ställplats fina och ordnade platser inte så långt från autobahn. Precis vid ställplatsen finns en stor badanläggning inomhus, alla service finns på platsen. Svenskarna som vi träffat i Guardamar stannade även dom i Göttingen för övernattning på deras resa ner till Italien.

Vår nästa anhalt blev i Ladenburg. Där finns en bra ställplats, nära till en gammal fin stadsdel och fina naturområden, bland annat finns en stor badanläggning utomhus som naturligtvis inte var öppen nu men på sommaren är det en pärla. Dom håller även på att bygga ytterligare en ställplats i närheten eftersom trycket på ställplatsen är stort. Många fina gamla korsvirkeshus.

Nästa stopp hade vi planerat till en camping nära Montreux, där vi varit förut, men den var full så vi fick åka en bit till en annan camping som också låg vi Genevesjön. Tyvärr blev det inga bilder därifrån, vädret var inte det bästa.

Vi hade sedan planerat att stanna i Annecy men det misslyckades, det var för mycket bilar och vi hittade ingen ledig ställplats så det blev att åka vidare. Vi åkte därför vidare mot Gap. På vägen dit fick vi framhjulspunktering. Som tur var hände det i en lugn "håla" så däcksbytet kunde ske utan några faror men det tog sin lilla tid.

I Gap hittade vi en ställplats centralt i staden, det var väl inte den bästa platsen men dög för övernattning, det fanns en servicestation för tömning och fyllning av vatten samt för att ladda el. Vi tog en liten promenade med Alonso i stan, grönskan hade inte kommit så långt här.

Vi åkte sen mot Castellane där vi hade läst om en ställplats. Den låg centralt och fint, tömning och fyllning av vatten fanns på plats, kostade endast 6 euro per natt. På eftermiddagen kom det en massa franska ekipage som var på någon form av husbilsträff så ställplatsen blev full. Så här nära var det till affärer och restauranger.

Ställplatsen ligger vi en stor klippa med en kyrka på toppen, vi avstod från att klättra upp den här gången.

Bredvid rinner en mysig flod där det var många som hade picknick.

Dagen efter började vår äventyrsresa in i Grand Canyon Verdon. Jag rekommenderar inte den resan för personer med svaga nerver. Vägen var så smal på vissa ställen att det inte gick att mötas och till det var det ständigt en massa kurvor med stup vid ena sidan och klippor på andra sidan. Vid ett tillfälle fick vi möte med en husbil som absolut inte höll åt sig, vi var övertygade om att vi hade skrapat i högersidan på husbilen men när vi gick ut och inspekterade så syntes ingenting som tur var.

Det är ett vackert och mäktigt landskap.

Vi övernattade på en ställplats i Sainte Croix de Verdon, tyvärr var vädret dåligt.

Idag åkte vi mot Franska Rivieran och vår favoritställplats "Chez Marcel", idag har vädret varit strålande. Vi fick vår "gamla" plats med utsikt över Medelhavet och nedanför ägarens villa. Här blir vi ett tag. Alonso har redan boat in sig och verkar trivas jättebra, även lilla "Grålle" verkar känna igen sig.

Inga badande på plagen.

Nu när klockan är 21.00 har vi 15 grader varmt ute. Det bådar gott för framtiden.

1. Härligt! fina bilder! Ja jag kan tänka mig att det var lite pirrigt att åka på de där smala vägarna!

2. Just till Grand Canyon Vernon hade vi (jag) också tänkt oss någon gång. Nu tror jag vi avstår från det äventyret, varken jag eller Ingemar gillar stupen. Så härligt att åka mot värmen nu, vi saknar den redan, men jag vill vara hemma under vår och sommar då Sverige kanske är som finast....om det inte regnar förstårs. :-)

3. Ser ut som en härlig resa! Vackra landskap! Även om det verkar lite läskigt med stupen...

4. Ohhh vad avis och ressugen man blir;) passar ju bra att följa med på er resa nu då i väntan på att det ska bli min tur att få resa iväg. Våra planer om allt går i lås är åtta veckor i Italien och kanske Frankrike.
    Skön helg!

5. Vilken härlig resa ni är på.
    Vi har också varit i Gran Canyon Verdon, 2009. Visst, det var med andan i halsen man rundade kurvorna ibland. Väldigt vackert med den naturen. Vi gick upp till den lilla kyrkan vid ställplatsen i Castellane. Började att gå med pannlampor, det hade inte ljusnat ännu, när vi var uppe på klippan så började solen komma upp, magiskt.
    Fortsätt och njut av eran resa.

6. Duktigt marcherat, men vad gör man inte för att ta sig till Medelhavet ;-) Fr Canyon vägen för vår höjd (3.50), vad tror ni?

7. Lena, jag tror inte att höjden är något problem men det som var läskigare var att vägen på sina ställen var väldigt smal.

8. Vad roligt att läsa om er som är där nere nu, när alla andra vänder hem igen efter övervintring. Då får vi följa era äventyr i Italien, härligt. Var en fascinerande resa ner också med spänning, bra att ingenting hände er. Kör försiktigt och ha det bra! 3 M

1. Ja vi har inte kommit till det stadiet ännu att vi övervintrar i södern, just nu tycker vi att det är bra att åka en sväng på våren, vara hemma på sommaren och sen åka igen till hösten för att vara hemma vid jul. Kanske vi ändrar oss till nästa höst och stannar söderut över vintern.