Vårt husbilsliv

I vår blogg kommer vi att berätta om våra resor med vår husbil och hur livet ter sig däremellan. Det är roligt om ni vill lämna en kommentar till våra inlägg. Själva tycker vi det är kul att läsa andras reseberättelser och om deras liv med husbil respektive husvagn. Man får alltid tips och inspiration genom att titta in på alla fina bloggar som finns på nätet.

torsdag 3 juni 2010

Passerade svenska gränsen idag

Efter två nätter i Bacharach gav vi upp Rheindalen på grund av dåligt väder. Vi kan varmt rekommendera rutten mellan Rüdesheim och Koblenz. Trots att vi åkt i Europa varje år sedan år 1982 har vi lyckats att missa denna rutt. Det har oftast blivit Moseldalen istället. Men Rheindalen är lika häftigt. Floden är bredare och orterna ligger tätt. Det är ont om ställplatser om man jämför med Moseldalen där det i princip finns en ställplats i varje ort. Vid Rheindalen är det oftast campingar som gäller.

Husen ligger tätt nere vid floden. Uppe längs sluttningarna ligger en himla massa borgar.

Nästa stopp blev vid ställplatsen i Greven. Det är en mycket fin och välordnad ställplats precis vid kanalen Ems. Platsen ligger ihop med en marina där det även finns en jättefin restaurang.

När vi kom dit så regnade det så det blev att sitta i husbilen. På morgonen när vi vaknade sken solen men det var fortfarande svalt.

Platserna ligger på fina gräsmattor, perfekt för katterna.

Därefter åkte vi till Heiligenhafen för bland annat veterinärbesök. Vi fick komma in till veterinären meddetsamma vi åkte dit. När katterna var avmaskade och klara åkte vi till ställplatsen. Det var inte så mycket bilar där. Dagen efter sken solen och det var jättefint väder. Vi bestämde oss då för att stanna ytterligare en natt. Det var längesedan som vi hade så fint väder där. Det blev en ordentlig cykeltur och därefter blev det lunch i hamnen på uteserveringen. Naturligtvis blev det backfisch med pommes frites, det är alltid lika gott.

Precis vid ställplatsen ligger den jättelånga "playan". Man kan hyra vindskyddade solstolar på stranden. Vad vi kunde utläsa av prislistan så kostade det 8 euro i hyra för 1 timme, vilket verkar otroligt dyrt tycker jag. Men de är nog eftertraktade med tanke på det nordliga klimatet. Vi avstod från att bada. Jag såg inte någon annan som badade heller.

Efter att ha handlat i Burg så tog vi färjan mellan Puttgarden och Rödby och därefter Öresundsbron. Det är perfekt att ha brobiss för bron, det blir mycket billigare när man som vi åker flera gånger om året, vår son kan även utnyttja vårt brobiss genom att han använder kortet och vi transpondern.

Vårt nästa stopp blev Gränna. Vi hade hört att det fanns en plats där man kunde parkera husbilar för natten. Och mycket riktigt innan Fiskrökeriet, innan man kommer ner till färjan till Visingsö, fanns en stor asfaltsparkering där man kunde parkera husbil eller husvagn för 80 kr dygnet, se bilden nedan. Vi valde dock att ta in på campingen istället, ville bjuda katterna på lite lugn och ro på gräsyta.

Precis utanför campingen, nere vid hamnen, finns en massa mysiga restauranger coh uteställen som kan vara mysigt att sitta på när det är fint väder. Idag valde vi husbilsalternativet istället.
Det har varit kanonväder, inte ett moln på himlen och drygt 20 grader, nu kl 22.00 är det 15 grader.

Imorgon åker vi vidare hemåt, vet inte om det blir något ytterligare stopp innan vi kommer hem. Hoppas att vår hustomte har fixat tomten tills vi kommer hem