Vårt husbilsliv

I vår blogg kommer vi att berätta om våra resor med vår husbil och hur livet ter sig däremellan. Det är roligt om ni vill lämna en kommentar till våra inlägg. Själva tycker vi det är kul att läsa andras reseberättelser och om deras liv med husbil respektive husvagn. Man får alltid tips och inspiration genom att titta in på alla fina bloggar som finns på nätet.

lördag 29 maj 2010

Uppdateringar

Lördag 22 maj.
Innan vi åkte ifrån Chez Marcel så passade Anders på att ta första doppet i Medelhavet. Temperaturen var ungefär som i Saxarfjärden på sommaren.

Vi åkte sedan en tur med vespan till Frejus. Det var marknadsdag.

Frejus har en liten mysig gammal del. Marknaden upptog nästan hela gamla delen. Nedan en bild från lite mysiga hus.

Det finns även en nyare del med hamn och en massa semesterlägenheter. Playan ligger intill.

Söndag 23 maj.
Det var meningen att vi skulle åka till Carro, en ställplats utanför Marseille. När vi kom dit så var det fullt. Det var tydligen någon form av fest i byn och fast det är en enormt stor ställplats så fanns ingen ledig plats. Det berodde nog också på att man även firar Pingst i Frankrike. Vi åkte då vidare till en ställplats i Port St Louise du Rhone. Där fanns det hur mycket platser som helst. Man kunde stå lite hur som helst utefter floden. Det fanns tömning men om man skulle ha vatten så fick man kontakta turistbyrån eller hamnvärden. Det var många som stod där för att fiska. Det kostade inget.
Måndag 24 maj.
Nästa dag åkte vi till ställplatsen i Palavas. När vi kom dit så stod en skylt att det var fullt men när jag gick in och frågade om plats så fick vi i alla fall en. Här står vi i hamnen.

Ställplatsen ligger tillsammans med gästhamn för kanalbåtarna, här till vänster i bild. När vi var där förra gången så träffade vi svenskar som hade hyrt en kanalbåt och ankrat i Palavas.

I Palavas är det mysigt med alla restauranger och barer utefter kanalen. Vi låg i Palavas två nätter. Vi hade tänkt ligga längre men det blev dåligt väder och då åkte vi vidare.

Onsdag 26 maj.
Nästa stopp blev på en ställplats vid en fågelpark cirka 2 mil söder om Bourg en Bresse. Platsen är perfekt för övernattning. Det är dock dåligt med servicemöjligheter. Men det är gratis att stå där. Vädret var dåligt. Det regnade och blåste.

Torsdag 27 maj.
Nästa stopp blev i Baume les Dames. Det är en perfekt plats för övernattning. Kostade 7 euro inklusive el, 16 amp. Fulla servicemöjligheter. Precis i närheten av ställplatsen finns ett stort köpcenter där man kan passa på och proviantera. Platsen blev så gott som full till natten.

Fredag 28 maj.
Nu gick färden till Rheindalen. Där hade vi sett ut en fin ställplats i Bingen. Den var perfekt med el, tömning och vatten vid varje plats. Det kostade bara 8,50 euro. Dom hade WIFI men vi fick inte in någon ordentlig signal så det räckte inte för att uppdatera bloggen.

Vi cyklade längs kanalen och passade på att ta ett gott glas vitt vin från orten.

Lördag 29 maj.
Vi fortsatte vår resa längs Rheindalen. Stannade på en ställplats i Bacharach. Den passade inget vidare för våra katter, fullt med lösa hundar, vi tog därför in på den intillliggande campingen och det blev perfekt. Det tog inte lång tid förrrän katterna till och med hade fångat en mus. Här trivs dom. Vi står precis vi kanalen.

Den här utsikten är inte dålig.

Vi blir kanske här ett par dagar. Det fanns HotSpot på campingen, därav uppdateringarna.