Vårt husbilsliv

I vår blogg kommer vi att berätta om våra resor med vår husbil och hur livet ter sig däremellan. Det är roligt om ni vill lämna en kommentar till våra inlägg. Själva tycker vi det är kul att läsa andras reseberättelser och om deras liv med husbil respektive husvagn. Man får alltid tips och inspiration genom att titta in på alla fina bloggar som finns på nätet.

fredag 30 juli 2010

Nattens drottning

I vårt hem har vi mest kaktusar, det passar bäst när man som oss ofta är på resande fot. Det krävs inte så mycket instruktioner till vår hustomte annat än att inte vattna så ofta. På sommaren ställer vi alltid ut kaktusarna på vår veranda, då behöver inte vi heller tänka på vattning. Imorse såg jag att knopparna på en utav kaktusarna hade slagit ut till otroligt fina blommor, jag vet inte om den heter Nattens drottning men den är i alla fall lik den blomman. Den blommar endast någon dag så man måste passa på att njuta under den korta tiden. Kanske någon av läsaren av bloggen vet namnet på kaktusen?

När vi kom hem från vår senaste långresa så hade nästan alla mina kaktusar blommat, det såg man på de nedvissnade blomstjälkarna. Det har aldrig hänt när vi varit hemma att så många av dem har blommat. Det brukar på sin höjd vara någon om året. Sonen har en teori om detta, han har för sig att han läst om att kaktusarna blommar om dom tror att dom håller på att dö för att säkra återväxten genom frön och dylikt. Det kan ju vara förklaringen till att den här blommar nu för det har ju varit extremt torrt och varmt så den kanske höll på och fick dåndimpen och för säkerhets skulle fixade till två blommor.

Här nedan ser ni delar av min kaktussamling. Den kaktusen som står till höger om den blommande är 30 centimeter när man mäter endast själva kaktusen utan kruka. Den väger jättemycke. Den köpte vår ena dotter i Bolzano i Italien 1989 när vi var ute med vår husvagn. Då var det bara en yttepytte liten minikaktus och nu har den blivit så enorm. Jag är otroligt rädd om den för vår dotter omkom i en båtolycka året efter.

4 kommentarer:

  1. Fy vad hemskt med dottern! Beklagar innerligt...

    Typiskt att kaktusarna skulle passa på när ni var borta!

    SvaraRadera
  2. Vilken fin samling! Och jag tror på din teori, den trodde slutet var nära och passade på att "fröa av sig" lite innan det var för sent... Tråkigt att höra om din dotter, beklagar verkligen!

    SV: tusen tack för den snälla kommentaren! Jag gör vad jag kan och tycker att det är UNDERBART att skriva, sen ser jag det som en bonus att det faktiskt finns människor som tycker om att läsa det jag skriver! :)

    SvaraRadera
  3. Tack för er omtanke. Allt eftersom tiden går lär man sig att leva med det, man bara måste. Även vår yngsta dotter var med vid olyckan och följde med sin syster.

    SvaraRadera
  4. Oj tusen kramar till er ang dottern.
    Fina kaktusar! Smart det där att ha mest kaktusar - men jag får inte ens dem att leva... har def inte gröna fingrar...
    Fin husbil ni har, gör en grön av avund - vi har en gammal, sliten och allt annat än bildskön husbil - men så fort huset är sålt ska det bli nåt lite granna bättre. Vi gillar vår Rulla-Bärra ändå.

    SvaraRadera