Vårt husbilsliv

I vår blogg kommer vi att berätta om våra resor med vår husbil och hur livet ter sig däremellan. Det är roligt om ni vill lämna en kommentar till våra inlägg. Själva tycker vi det är kul att läsa andras reseberättelser och om deras liv med husbil respektive husvagn. Man får alltid tips och inspiration genom att titta in på alla fina bloggar som finns på nätet.

söndag 12 september 2010

På resa söderut

Torsdag 9:e september 2010

Idag gick vi in i hallarna och tittade på husbilarna. Vi tittade egentligen bara på Concorde och Chartago, det är dom märkena som är mest intressanta. Concorden vann duellen, den är bäst enligt vår mening. Vi träffade på Åke och Christina, övenvintrarna på Sicilien, nu kanske vi ses i Spanien på vår fortsatta resa. Eftersom vi var sugna på att åka vidare så blev det inte så lång vistelse på Elmia.

Nästa stopp blev i Burg i Tyskland. Vi skulle handla gasol där på morgonen så vi övernattade på ställplatsen Burgstatten. Vi brukar annars alltid stanna i Heiligenhafen men den här ställplatsen är också helt ok. Därefter blev det lite bunkring av både ätbart och drickbart innan vi for vidare.

Fredag 10:e september 2010.

På morgonen kom fiskebåtarna in och sålde färsk fisk.

Det ligger en ubåt vid ställplatsen som kan vara ett mysigt utflyktsmål. Vi hade dock lite bråttom så vi nöjde oss med att ta ett kort. Vädret var inte det bästa.
Vi for därefter till ställplatsen i Greven. Det är en välbesökt plats. Den tillhör en utan "Topplatserna". Fina platser på gräs och lugnt och fint ställe.
Lördag 11:e september 2010.
Därefter åkte vi till Trier. Vi låg på en ställplats som ligger granne med campingen. Det var en välordnad ställplats, kostade för oss endast 6,40 euro. På kvällen cyklade vi in till centrum och tog varsin god öl på ett fint torg. Vädret hade nu börjat att likna sommar med 26 grader varmt och sol. På ställplatsen träffade vi ett par tyskar som vi träffade i våras på ställplatsen Diano Marina i Italien. Det blev en trevlig pratstund. Vi träffade även på ett annat svenskt husbilspar. Tyvärr så blev det inga kort tagna.
Söndag 12:e september.
Nu har vi kommit in i Frankrike. Vi åkte ömsom betalväg och ömsom vanlig väg. Vädret var fint och varmt, vi tror att vår AC har lagt av för det blev väldigt varmt i bilen. Nu ligger vi på en camping municipal i Beaune. Det är en populär resandecamping. Vi betalar 17 euro för en plats med el, vatten, avlopp och fri internet.
På eftermiddagen/kvällen var det kö in på campingen. Många holländare och engelsmän stannar här på sin väg ner till södern.

Det finns egentligen bara en plats som vi kan ta oss till utan problem, plats nr 37. Senaste åren har vi haft tur att den varit ledig och så även nu. Receptionisten log igenkännande när vi checkade in och fick "vår" plats. Vi har fått en regnskur men nu är det sol igen. Temperaturen har varit runt 26 grader.

1. Härligt!! Jag är avundsjuk! Hoppas på att vi en gång också kan åka ner och "övervintra" längre fram men även nån kortare resa hoppas jag på.
    Nästa år i sept fyller maken 40 så då ska vi väl smita, men barna kan inte ta så länge ledigt fr skolan så det måste bli nån kortare trip - förslag??
    Heiligenhafen ja - där stannade vi på väg upp från Tyskland - vr bra där!!

2. Ni verkar ha marscherat på bra denna helg, redan nere i värmen och det låter fantastiskt underbart! Ska bli kul att följa eran resa och få njuta av värmen genom er blogg :-)
    Sv; nej, vi vintercampar inte då det nu under höst/vinter/vår är så mkt annat som tar tid såsom simträningar, körer, dans mm som är barnens aktiviteter dessutom så är Biggen inte direkt lämpad att vara ute i kylan..tyvärr.

3. Härligt, jag är duktigt avundsjuk på ert vagabondliv...

4. Åh! Jag älskar att campa i Frankrike! Det ska vi nog göra nästa sommar, eventuellt i samband med att vi åker kanalbåt (om det nu blir av) :-)

5. Oj, vad snabbt ni har tagit er ner i Europa! Ser så härligt ut att vara ute med husbilen! 26 grader låter inte heller fel!

6. Det låter härligt att åka iväg söder över. Vi var i Sundsvall i helgen, så att komma hem blev för oss söder över.

7. Forts trevlig resa, kommer snart efter likt ett fågelstreck/Lena

8. Vad härligt det låter att få åka söder ut, säger jag som precis är hemkommen från vår resa, skulle gärna fara ut igen om bara tiden fanns.
    Tur att det finns bloggar som er och andra att följa under vintern.
    Kör lungt och få en skön resa:)

9. Annelie & Gunnar (gunnar20)14 september 2010 kl. 09:25

Vi drar mot Spanien på fredag och det ska bli ljuvligt med lite sol o värme. Här på västkusten blåser det kuling och regnar just nu så.....Kör försiktigt och ska bli kul att följa bloggen....

10. Det är några år kvar till vi får pension men då hoppas man på ett resande som ni gör det verkar vara sååå underbart. Ha det bra i värmen.