Vårt husbilsliv

I vår blogg kommer vi att berätta om våra resor med vår husbil och hur livet ter sig däremellan. Det är roligt om ni vill lämna en kommentar till våra inlägg. Själva tycker vi det är kul att läsa andras reseberättelser och om deras liv med husbil respektive husvagn. Man får alltid tips och inspiration genom att titta in på alla fina bloggar som finns på nätet.

söndag 21 november 2010

En riktigt otäck dag

Idag var en läskig dag, tycker jag i alla fall, Anders var nog mera lugn. På förmiddagen kände vi röklukt, det är ganska vanligt i Spanien så vi reagerade inte så mycket. Men när vi sedan såg ett ordentligt svart rökmoln utanför campingen så blev åtminstone jag lite orolig. Efter ett tag hörde vi sirener. Efter ytterligare ett tag så kom en helikopter, grannen trodde att det brann i batterifabriken på andra sidan stora vägen. Vi såg sedan helikoptern vattenbomba branden, dom höll säkert på någon timme. Det blåste kraftigt och vinden låg på åt vårt håll. Jag började tänka på utrymningsvägar och kom fram till att om vi skulle åka härifrån så gick vägen mot branden, hur ska vi göra då tänkte jag. Grannen talade om att man kunde köra ut från campingen på mindre grusvägar. Efter ett tag så lugnade det dock ner sig, jag hoppas innerligt att det förhåller sig så! Ytterligare en granne cyklade för att kolla läget och han sa att det var tydligen någon bambuvegetation som brann, det som var lite läskigt var att det mellan oss och branden var en byggnad där det fanns en stor gastank och den hade man tydligen dränkt med vatten. Tänk om tanken hade exploderat. Nu hoppas jag att allt är släkt. På bilden nedan ser man helikoptern bland träden med vattenbehållaren under sig, ni ser hur nära det är till campingen.

Nej tacka vet jag igår när vi cyklade jäms med floderna/kanalerna till Guardamar. Då var allt lugnt och fiskegubbarna satt i lugn och ro. Ena dagen lugn och andra dagen dramatik, thats life.

Apropå bränder så var vi med om något liknande för flera år sedan på Playa Montroig söder om Tarragona. Då var det en riktigt stor brand i närheten. Vi såg hela tiden vattenbombplan som hämtade upp vatten från havet. När dom kom tillbaks för att tanka vatten med kortare och kortare mellanrum förstod vi att branden var nära. På kvällen när vi tog en promenade på campingen blev man full att sotflagor på kläderna. Då bestämde vi oss för att åka vidare dagen därpå och packade ihop snabbt.

1. Otrevligt med bränder! Skönt att det verkade lugna ner sig.

2. Usch ja, förstår din oro då man står inklämd på i allmänhet en trång camp! Bränder i Spanien m a p den knastertorra omgivningen är förvånande sällsynta OCH vi/invånarna vänjer oss vid brand-rökslukt pga alla odlare som eldar mest varje dag. Brandväsendet här reager dock snabbt det är positivt, Sp har oxå stor erfarenhet av gas- o tankhantering jmf med norden, oxå många fler anställda på Sp räddningsverket!

3. 2000 var jag och min dotter på en resort i Florida och åskan slog ner och tände eld, som sen spred sig i riktning mot resorten. Då kom det också helikoptrar och bombade elden. Samtidigt som det är otäckt är det också mäktigt att titta på. På något sätt väcker elden dubbla känslor, åtminstone om det inte är allt för nära.

4. Visst är det läskigt med bränder! I somras brann det i skogarna runt Valencia när vi åkte där.

Det läskigaste jag varit med om i den vägen är nog ändå när vi var i Ecuador. Vi stod vid ett rödljus i en taxi när en tankbil åkte iväg från en bensinstation i den korsningen. Det rann något ur bilen, och mellan den och bensinpumpen gick det ett spår som brann... Vi skrek BACKA åt taxichaffisen!
    Dom rusade ut från macken och lyckades släcka med en pulversläckare. Puh! Troligtvis måste det ha varit diesel, annnars hade nog allt exploderat...

5. Fy sjutton vad läskigt! Morgondagen önskar vi er en lugn fin resa norrut och som vi berättat tidigare kastar loss alla förtöjningar såsom el och avlopp och börjar sakta mak köra mot Sicilien. Vi kommer att ha nätet igång i två dagar och så fort vi kommer till Italien kopplar vi upp oss igen. Skriv så vi vet att ni är hemma tryggt på ert kära Ljusterö igen. Kram Christina Kram Åke

6. amacasa, den upplevelsen låter verkligen ruggig. Vi har varit med om en brand på en färja mellan Tyskland och Danmark då den brann i maskinrummet. Det var en ruggig upplevelse. Sen var jag, Birgitta, med om en brand ombord på en Finlandsfärja, det var också riktigt ruggigt. Dom evakuerade alla passagerare upp på däck och där fick vi vänta på om vi skulle evakueras till båtar som hade kommit till räddning. Dom kunde dock släcka elden och vi kunde åka tillbaks från där vi kom.