Vårt husbilsliv

I vår blogg kommer vi att berätta om våra resor med vår husbil och hur livet ter sig däremellan. Det är roligt om ni vill lämna en kommentar till våra inlägg. Själva tycker vi det är kul att läsa andras reseberättelser och om deras liv med husbil respektive husvagn. Man får alltid tips och inspiration genom att titta in på alla fina bloggar som finns på nätet.

tisdag 30 november 2010

Hemma i kalla Sverige igen

Ställplatsen i Bad Schönborn hade fina och bra platser, det fanns full service, vatten, avlopp, tvättmaskiner, brödservice och WIFI som man fick betala för per timme. Det regnade och föll även några snöflingor.

Den fina kuranläggningen med bad och gym bland annat ligger precis granne med ställplatsen.

Efter att vi lämnat ställplatsen och kört en stund på motorvägen började ett riktigt snöoväder. Då gällde det att köra sakta.

Vi hade planerat att övernatta i Göttingen men tyckte att det blev för tidigt så vi fortsatte mot en stad som heter Celle, den har vi hört talas om men aldrig besökt. Ställplatsen låg centralt vid en flod, man stod gratis men skulle man ha vatten så kostade det. På kvällen gick vi in till den äldre delen av stan, den var riktigt mysig med korsvirkeshus, naturligtvis var det julstämning med diverse marknadsstånd.

Det här gottisståndet var imponerande.

På morgonen var det en rejäl dimma. På nytt var det läge för att köra sakta. En liten rolig detalj att nämna är att det även i Tyskland finns en del "flickor" stående utefter vägen. I Spanien är dom utrustade med en plaststol och ett parasoll men här i Tyskland är dom lite bättre utrustade nämligen med husbilar. Ibland har dom ett stor rött hjärta på bilen, det gäller att inte förväxla deras parkeringar med ställplatser, då vet jag inte vad som kan hända?

Vi styrde vår kosa mot Heiligenhafen där vi skulle besöka veterinären. Eftersom vi hade åkt med lite marginal ifall vi skulle bli stående någonstan kom vi dit en lördag. Veterinären öppnade inte förrän på måndag. Det var inte många husbilar där. Vi hade jättefint väder när vi kom dit.

Vi promenerade in till centrum, där pågick julmarknad vid kyrkan. En currywurst kunde vi inte motstå.

Vi promenerade även in till julmarknaden på söndag, då var det sämre väder. Det var så fint pyntat utanför kyrkan. Där kunde man köpa Glühwein, soppa, bratwurst med mera. Inne i kyrkan sålde man hantverk och dylikt. Stämningen var hög och hjärtlig.
På måndagen besökte vi veterinären för avmaskning av lilla kissen, det kostade bara 7 euro. Därefter besökte vi de sedvanliga affärerna och fyllde gasol i Burg. Vid en av affärerna mötte vi en svensk husbil som stannade och pratade. Dom hade hört att Öresundsbron var avstängd för vindkänsliga fordon. Vi ringde en vän som i sin tur ringde till Öresundsbron och fick bekräftat att dom avrådde större fordon för att fara över. De blev till att övernatta ännu en natt i Heligenhafen. Till kvällen kom ytterligare två svenska fordon dit. Det stormade rejält över havet.

Imorse, tisdag, bestämde vi oss för att göra ett nytt försök och den här gången gick det bra. Överfarten med färjan mellan Puttgarden och Rödby var förhållandevis lugn. Färden i Danmark var fin, nästan klarblå himmel, det var mycket snö

Överfarten på Öresundsbron gick bra men det blåste ganska kraftigt och det ryckte och slet i bilen. Det gällde att parera med ratten. Nu står vi vid en ställplats söder om Jönköping.

1. Härliga bilder, lugnt o metodiskt tog ni er till Sverige, håller tumarna resten av vägen oxå för er!

2. Dom där bilarna med hjärtan på har jag också trott var ställplatser, första gången vi passerade, lite nära vägen bara sa jag till Åke.Efter den andra bilen förstod vi vad det var!!!! Celle är en stad som vi gillar. Nästan hemma är ni, ta det varligt sista biten oxå! Kram från oss på Sicilien

3. Läskigt att det kom så mycket snö...

Hoppas att resten av resan också går bra, vi har ju hört hur det är på många håll i Sverige! Kör försiktigt, eller ännu hellre vänta tills det är mer säkert.

4. Välkomna hem! Här är det riktig vinter, som ni märker...

5. välkomna hem till Sverige igen, ni kom verkligen mitt i värsta kylan. Ta det nu försiktigt även sista biten!
    Julmarknader i Tyskland är något speciellt, dock många år sedan vi var på någon nu. Har blivit att släkten därifrån kommer hit istället och vi dit på somrarna.

6. Skönt att höra att allt gått bra. Självklart hjälpte jag gärna till med att ringa till Öresundsbron. Jag om någon vet ju hur liten man kan känna sig mot naturens makter i husbil. Kram Marianne

7. Fina bilder och trevligt skrivet under er resa. Det har varit kul att följa er.